Oferta klasy integracyjnej jest skierowana do uczniów , którzy :
➢ są zainteresowane rozwojem własnej osobowości, rozwojem twórczego myślenia oraz odkrywaniem własnych pasji i zdolności
➢ preferują uczenie się w mniejszej grupie. W klasie integracyjnej jest, co najwyżej 20 osób (w tym do 5 osób może mieć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego). Sprzyja to nie tylko efektywniejszej nauce, ale i łatwiejszemu procesowi integracji
➢ poszukują własnej drogi życiowej oraz pomocy w zaplanowaniu ścieżki kariery zawodowej
Dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dla osób potrzebujących dodatkowego edukacyjnego i psychologicznego wsparcia zapewniamy fachową i zindywidualizowaną pomoc.
Każdy z nas jest inny, ale każdy ma w sobie coś wyjątkowego i w naszej szkole pomagamy tą wyjątkowość odkrywać i rozwijać, poprzez:
➢ dostarczanie uczniom psychologicznego wsparcia i poczucia bezpieczeństwa poprzez opiekę pedagogów oraz rewalidatorów
➢ wspieranie integracji w środowisku rówieśniczym
➢ wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowościowego
➢ wdrażanie do samodzielności i optymalnego funkcjonowania w społeczeństwie
➢ zapewnienie uczniom o potrzebie kształcenia specjalnego dostosowanych warunków pracy, klasy do 20 uczniów
➢ prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i terapii pedagogicznej
➢ indywidualizacja procesu kształcenia, 3-5 uczniów z niepełnosprawnościami
➢ zaangażowanie nauczycieli i pedagogów we współpracę z rodzicami
➢ otwartość nauczycieli na specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami i gotowość do poszukiwania twórczych rozwiązań
➢ pomoc uczniom w wyborze dalszej drogi życiowej.
Do klasy integracyjnej przyjmowana jest młodzież z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej, wydawanymi przez Publiczne Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne.
Do klas integracyjnych w Powiatowym Zespole Szkół w Bodzentynie przyjmowana jest młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
– młodzież niedosłyszącą
– słabowidzącą
– z niepełnosprawnością ruchową
– z niepełnosprawnością sprzężoną
– z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera
Zapisanie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do klasy integracyjnej odbywa się po uprzedniej konsultacji rodzica oraz po analizie dostarczonej dokumentacji.
Misja szkoły w Bodzentynie:
W Powiatowym Zespole Szkół w Bodzentynie młodzież ma szanse nauczyć się tolerancji dla inności i szacunku dla drugiego człowieka. Szkoła zapewnia młodzieży optymalne warunki rozwoju, uwzględniając potrzeby poszczególnych uczniów oraz dając możliwość stymulowania ich mocnych stron.
Organizacja pracy w klasach integracyjnych:
– klasy integracyjne realizują podstawę programową kształcenia ogólnego. Pracują w oparciu o obowiązujący w szkole zestaw programów nauczania. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
– liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
– liczebność klas sprzyja maksymalnej indywidualizacji nauczania w procesie dążenia do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
– nauczyciele mają możliwość efektywnego kierowania nauką dziecka w pełni sprawnego oraz mogą wspierać edukację dzieci niepełnosprawnych.
Najważniejsze cele realizowane podczas pracy dydaktyczno- wychowawczej:
– tworzenie wspólnoty klasowej oraz właściwego klimatu emocjonalnego, sprzyjającego rozwijaniu tożsamości dziecka, a także wyzwalania jego aktywności własnej
– różnicowanie wymagań oraz stopnia trudności zadań
– zwracanie uwagi na rozwijanie u uczniów umiejętności społecznych i interpersonalnych
– zapewnienie opieki i wsparcia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego proponujemy:
– realizowanie programu dostosowanego do ich tempa rozwoju, indywidualnych potrzeb i możliwości
– otrzymanie wsparcia psychospołecznego, poprzez zorganizowaną pracę psychologiczno-pedagogiczną
– uczenie zaradności osobistej oraz umiejętności społecznych.