Szkoły Powiatu Kieleckiego, w tym Powiatowy Zespół Szkół w Bodzentynie, biorą udział w projekcie partnerskim w Programie EUROPA DLA OBYWATELI, KOMPONENT 1: PAMIĘĆ O PRZESZŁOŚCI EUROPY  pt. „Kształtowanie obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach posttotalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia Unii Europejskiej ” 

Akronim: shareEU.
Uczestnikami projektu są :
1. Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska – koordynator główny
2. Universita Degli Studi Dell’Aquila, L’Aquila, Włochy – partner
3. Univerzita Mateja Bela, Bańska Bystrzyca, Słowacja – partner
4. Powiat Kielecki, Kielce, Polska – partner
5. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, Kielce, Polska – partner
Projekt będzie trwał 18 miesięcy: od 1 października 2019 roku do 31 marca 2021 roku.
Celem projektu jest przyczynianie się do zrozumienia przez obywateli Unii jej historii i różnorodności oraz podnoszenie świadomości na temat pamięci, wspólnej historii i wartości oraz celu Unii, jakim jest promowanie pokoju, jego wartości i dobrobytu narodów poprzez stymulowanie debaty, refleksji i rozwoju sieci. Projekt chce także upamiętnić główne historyczne punkty zwrotne w najnowszej historii Europy – 2004, 15 lat rozszerzenia Unii Europejskiej na Europę Środkową i Wschodnią oraz społeczeństwo obywatelskie i uczestnictwo obywatelskie w reżimach totalitarnych.
Projekt powinien przyczynić się do lepszego zrozumienia demokratycznych procesów społecznych zachodzących w Unii Europejskiej, zarówno w wymiarze historycznym, jak i współczesnym. Jego głównym celem jest stworzenie ponadnarodowej debaty i refleksji na temat: działań edukacyjnych i społecznych związanych z kształtowaniem obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach posttotalitarnych, pamięci historycznej, dziedzictwa kulturowego i wspólnych wartości europejskich, demonstrowanie różnych podejść do wspólnych wydarzeń historycznych i ich skutków.
Głównymi zadaniami projektu są badania wstępne – analiza literatury, wywiady, ankiety, dokumentacja fotograficzna, analiza przekazów medialnych, opracowanie raportów krajowych z badań oraz raportu międzynarodowego, analiza treści podręczników szkolnych, przygotowanie i prowadzenie szkoleń: wewnętrznych dla staffu i szkolenie ankieterów (kaskada 1), wewnętrznych dla innych uczestników i nauczycieli (kaskada 2), zewnętrznych w lokalnym środowisku wśród dorosłych i uczniów (kaskada 3), seminaria naukowe dla studentów, lekcje dla uczniów, debaty i spotkania otwarte -Kaskada 3, opracowanie materiałów dydaktycznych – scenariuszy zajęć, prezentacji i innych, naukowa publikacja końcowa, Kick-of-meeting, międzynarodowa gra miejska, międzynarodowa debata akademicka, konferencja finałowa.
W trakcie projektu odbędą się szkolenia i wydarzenia:
-Transformacje w społeczeństwach posttotalitarnych – aktywizacja dla budowania społeczeństwa obywatelskiego. Doświadczenia 15 lat integracji.
– Zyski i straty – 15 lat integracji europejskiej. Ślady integracji w lokalnym środowisku – zmiany społeczne, polityczne i ekonomiczne. Edukacja dla obywatelstwa europejskiego.
– Miasto – ślady pamięci historii europejskiej.
– Dziedzictwo kulturowe w regionie. O czym chcemy pamiętać, a co chcemy zapomnieć?

Sprawozdanie z realizacji zadań z projektu ShareEu

[download id=”12806″]

Powiatowy Zespół Szkół w Bodzentynie bierze udział w projekcie partnerskim EUROPA DLA OBYWATELI, KOMPONENT 1: PAMIĘĆ O PRZESZŁOŚCI EUROPY pod tytułem: „Kształtowanie obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach posttotalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia Unii Europejskiej” – # ShareEU.
Uczniowie klasy III a wzięli udział w lekcji pn. Zyski i straty – 16 lat integracji europejskiej. Ślady integracji w lokalnym środowisku – zmiany społeczne, polityczne i ekonomiczne przeprowadzonej przez p. Monikę Michtę.
Młodzież przygotowała prezentacje dotyczące inwestycji z wykorzystaniem środków unijnych w gminach: Bodzentyn (autor Krzysztof Telka- uczeń PZS w Bodzentynie), Nowa Słupia (autor Mateusz Marzec- uczeń Publicznej Szkoły Podstawowej im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku) oraz miejscowości Gmina Bodzentyn (Tomasz Michta uczeń PZS w Bodzentynie). Prezentacje znajduja się w plikach poniżej:

[download id=”12810″]

[download id=”12813″]

[download id=”12816″]

 

 

SZKOLNY PLENER MALARSKI

16 października br, w ramach projektu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego z zakresu kultury 2020 realizowanego przez Fundację Promocji i Rozwoju Sportu PROLAND -SPORT odbył się Plener malarski im. Józefa Szermentowskiego połączony z konkursem plastycznym. Uczestniczyło w nim 20 uczniów z I i II klas pod opieką Wioletty Dudy i Magdaleny Krawczyk. Niestety, deszczowa pogodowa nie pozwoliła na – jak zakładał projekt – rysowanie Pałacu Biskupów Krakowskich w plenerze. Po próbie wyjścia poza mury szkoły bodzentyński zamek malowano ze zdjęcia w sali 36. Wykonywanie prac poprzedził wykład absolwentki Akademii Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jagiellońskiego – pani Moniki Iwan – na temat twórczości patrona naszej szkoły, a także zasad rysunku, perspektywy i technik malarskich, głównie techniki pastelu, którą posługiwali się uczestnicy dzisiejszego pleneru. Pani Monika otoczyła uczestników plastyczną opieką merytoryczną, dzięki czemu powstały prace uwzględniające zasady kompozycji i waloru. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 23 października. Na zwycięzców czekają nagrody – zestawy malarskie, w skład których wchodzą: sztalugi, podobrazie, farby akrylowe, paleta do mieszania farb i zestawy pędzli artystycznych.